Skip navigation
Insikter / 16 jun 2021

Internationalisering av din e-handel

Tillsammans med vår plattformspartner Bizzkit höll vi nyligen ett webinar om internationalisering av e-handel. I korthet kan vi säga att det finns stora fördelar med en egen plattform och att med rätt förberedelser och utrullning kan din e-handel och varumärke nå ut till många fler kunder och din omsättning mångdubblas.

Statistiken talar sitt tydliga språk

Jag läste nyligen att en tredjedel av världens e-shoppare hade köpt “cross-border”, förvisso de flesta från Kina och via marknadsplatser som Amazon och Zalando, men även i stor utsträckning från B2C-aktörer. Om vi tittar mer lokalt, så framkom i Postnords färska undersökning “E-commerce in Europe” att runt 20-25 av e-kunder i våra nordiska grannländer hade handlat från svenska e-handlare. Unga kunder överväger. Som främsta skäl angavs att man hittar unika produkter och specifika varumärken genom att handla från andra länder. Vad gäller leveranstid, så tycker europeer att 3-5 dagar är OK enligt samma undersökning.

Fördelarna med en egen satsning

Först och främst handlar det om kontroll över det egna varumärket och hur produkter presenteras. Har du redan en genomarbetad e-handel med snygg design, massor med unik produktinformation och en tydlig presentation av din värdegrund, miljöpolicy och historia (eller hur?) så vinner du mycket på att bjuda in utländska kunder till din egen värld snarare än att använda en marknadsplats som Amazon. Du får antagligen behålla mer av kakan, får bättre cashflow och kan dessutom samla in dina egna kunddata och lättare skapa relationer med dina kunder. Svårigheten ligger, som i alla nyetableringar, i att nå ut på den nya marknaden. Här kan sociala medier vara en stor tillgång.

Expandera kontrollerat

Var ska man börja? Som många e-handlare har upptäckt, finns det många regler och lagar att förhålla sig till. Det gäller både returrätt, betalningar, garantier etc. Håller vi oss till EU så finns det en i stort sett gemensam konsumentlagstiftning att luta sig mot, vilket man bör beakta. Andra hinder kan vara betalsätt, där det gäller att välja en betalningsförmedlare som kan hantera lokala preferenser - till exempel cash on delivery i Polen. Sedan har vi naturligtvis logistiken med olika lokala transportörer och returvägar. Marknader som Tyskland och de nordiska är väl försedda med bolag som är vana att arbeta med svenska företag. Ur UX-synvinkel bör man kanske börja med marknader där kundbeteendet liknar det svenska. Mer långväga marknader som Kina, Japan, USA eller Australien kan bli väldigt framgångsrika, men man bör se till att ha en lokal partner som stöd som förstår kundbeteende och preferenser.

Plattform och process

OK, så vi vill expandera och har valt några lämpliga marknader att börja med. En bra start är ju en headless-plattform som möjliggör integration med lokala tredjeparts-tjänster som betalplattformar, sociala medier, annonsnätverk etc. Flerspråkighet i CMS och ett PIM med bra stöd för översättning och kontroll över lokalanpassade sortiment behövs också. Sedan är förstås den egna organisationen och ansvarsfördelningen en viktig aspekt. Hur ser det ut med kundtjänst och returhantering till exempel. Bryt ner kostnadsbilden - och tidsplanen i detalj är ett gott råd. Slutligen bör man naturligtvis ha en webbpartner som är beredd på en mer komplex miljö och de utmaningar som en internationell satsning kan medföra, i support och förvaltning.

Lycka till!

/David Aler, Strateg

Planerar du en internationall e-handelssatsning och behöver hjälp? Hör av dig till Johan Cassel, Försäljningschef, på 070-494 24 60 eller johan.cassel@cloudnine.se.

Mer intresseant läsning