Skip navigation
News / 19 Nov 2019

E-handel – att arbeta med teknisk kreativitet

Begrepp som "butiksdöden" florerar återkommande i media samtidigt som fler och fler företag, och enskilda näringsidkare, med enkla medel sätter upp en e-handel och når köpare i världens alla hörn. Finns det några uppenbara fallgropar eller tekniska aspekter som gör stor skillnad för dig som jobbar med, eller funderar på att starta upp en e-handel?

Under vårt seminarium pratade jag, Camilla Sundberg, Creative Director, och min kollega Alexander Järnehall, Frontendutvecklare, om en rad lärdomar och fallgropar vi varit med om under de år vi arbetat med e-handel på Cloud Nine. För er som inte kunde närvara – här kommer en sammanfattning.

<h4 id="sa-jobbar-vi-med-e-handel">Så jobbar vi med e-handel</h4>

Vi bygger skräddarsydda e-handelslösningar åt våra kunder då vi anser att det inte finns en one-size-fits-all som löser alla kunders olika krav och behov. Fler och fler av våra e-handlar bygger vi så kallat API-baserat, eller headless som vi brukar kalla det. Kort kan man förklara det med att vi väljer ut en rad olika system, alla bäst lämpade för att möta kundens behov, och bygger ihop det med ett skräddarsytt klister. Det medför att vi enkelt kan byta ut ett system utan att behöva bygga om hela siten. Smart, snabbt och framtidssäkrat.

headless

<h4 id="designa-for-innehall">Designa för innehåll</h4>

En viktig parameter när man jobbar med digitala tjänster är att ta höjd för att vårt innehåll ska fungera optimalt oavsett device – både ur ett tekniskt men också användarvänligt perspektiv.

Några tips är att arbeta med ett unikt innehåll när ni skriver texter kopplade till produkter. Det ger bättre ranking på Google men är också ett sätt för oss att möta användaren och ge denne en genomgående tonalitet för varumärket. Även bilder bör ha unika ALT-texter för att ranka bra på Google.

Tittar man på bilder, text och film ur ett tekniskt perspektiv kan även innehållet optimeras utefter device och förutsättningar. Ett exempel hittar ni på <a href="https://houdinisportswear.com/sv-se" target="_blank">Houdini Sportswear</a> där vi på vissa sidor jobbar med lifestylefilmer i heron på desktop, men på grund av prestanda väljer att arbeta med en stillbild på mobila enheter.

<h4 id="tid-ar-pengar">Tid är pengar</h4>

Tid är en väldigt viktig faktor att ta hänsyn till när man bygger e-handelslösningar. Om en site tar längre än tre sekunder att ladda, lämnar 40% av besökarna, enligt statistik från <a href="https://www.thinkwithgoogle.com/marketing-resources/experience-design/mobile-page-speed-load-time/" target="_blank">Think with Google</a>. Att bygga på en snabb och stabil plattform i kombination med optimerat innehåll resulterar i snabba laddningstider. Något man bör ta höjd för som kan slöa ned laddningstiderna, är något som Alexander kallar för tredjepartsdöden – nämligen tredjepartssystem som exempelvis Hotjar, Google Tag Manager, Google Analytics. Ett tips är att läsa in dem smart genom att exempelvis börja med de viktigaste och ta övriga system först när de används och behövs.

Tittar man på statistiken för <a href="https://www.casall.com/se" target="_blank">Casall.com</a>, <a href="https://houdinisportswear.com/sv-se" target="_blank">Houdinisportswear.com</a>, <a href="https://bemz.com/sv-se" target="_blank">Bemz.com</a> och <a href="https://www.valamagasinet.se/" target="_blank">Valamagasinet.se</a> är det, utslaget på samtliga fyra siter, cirka 30% av besökarna som når startsidan i sin första interaktionspunkt. Därför är det ett bra tips att se samtliga sidor på e-handeln som "startsidor". Optimera alla sidor och möt användarens behov för att öka konvertering.

<h4 id="man-blir-aldrig-klar">Man blir aldrig klar</h4>

Man blir inte klar bara för att man lanserat. Det är däremot nu man kan dra lärdomar och insikter samt optimera sin e-handel baserat på riktig data. Frågor man kan ställa sig är; var tappar vi besökare och vilka flöden kan vi optimera för en ökad konvertering?

Det tekniska landskapet i stort, är även en aspekt man måste ta hänsyn till när man driver en e-handel. Fler och fler besökare når siten via sin mobil, även om fler köp, generellt sett, avslutat via desktop. Därför är det viktigt att förändras i takt med omvärlden och inte hamna på efterkälken.

Din e-handel lever inte i ett vakuum – teknik och världen i stort förändras. Ett exempel när teknisk förändring kan skapa problem, var när Apple tog bort hem-knappen och ersatte den med en flytande touchbar på iPhone X. Under en tid var det vanligt att e-handlarna placerade köpknappen i botten på siten (på mobil), men på iPhone X krockade denna placering med den flytande hem-knappen. Summan av kardemumman – vår viktigaste knapp gick inte att interagera med.

teknik-knapp

Sammanfattningsvis, vill man bli bäst på e-handel måste man jobba aktivit i flera kanaler och inte se e-handeln som en enskild ö. För det räcker inte med att bygga världens bästa e-handel om ingen hittar till den.

/Camilla Sundberg

Vill du veta mer om hur vi bygger e-handelslösningar, eller är nyfiken på vad vi kan göra för dig? Kontakta Johan Cassel på <a href="mailto:johan.cassel@cloudnine.se">johan.cassel@cloudnine.se</a> eller <a href="tel:070-494-24-60">070-494 24 60</a>.

More interesting news