Varför äga dyra prylar som aldrig används när man kan hyra?

• Mobilapp • Koncept • Grafisk profil • Styleguide • Digital Design • Ikoner • Interaktionsdesign • Utveckling • Förvaltning

www.hygglo.se

När Ola Degerfors och Axel Hellström från startupen Hygglo kom till Cloud Nine med sin idé om en tjänst som hjälper människor att hyra av varandra blev vi genast eld och lågor. Att göra smarta tjänster som löser användarnas problem är en av de saker vi på Cloud Nine brinner för!

Hygglo startades med den enkla idén om att saker ska användas. Idén realiserades genom en app för uthyrning av prylar - allt från verktyg och trädgårdsutrustning till bilar och båtar.

Att skapa en helt ny typ av tjänst innebär flera utmaningar men också många möjligheter. Utmaningarna handlade inte enbart om hur man skulle lösa betalningarna utan även hur vi skulle ge användaren en så smidig upplevelse som möjligt.

Med startup kan det ofta krävas flexibla lösningar i tid och budget, och Hygglo var inget undantag. Cloud Nine behövde därför hitta smarta lösningar som gav kunden ett stort värde men där lösningen kunde implementeras på en begränsad tid och budget. Ett exempel var att tjänsten skulle finnas som en app för både iPhone- och Androidtelefoner. För att kunna leverera till båda plattformarna på kortast möjliga tid valdes ramverken Cordova och Ionic som gör att man kan publicera samma lösning till flera kanaler. 

Bild_1_start_annonsBild_1_start_annons

En av de viktigaste funktionerna för att driva användningen av tjänsten och affären handlade om inloggningsförfarandet. Att se till att ingen användare skulle behöva oroa sig för om hyraren/uthyraren var någon annan än den de utgav sig för var en av nyckelfunktionerna till en framgångsrik tjänst. Detta gjorde att vi tidigt i processen valde en av de mest använda verifieringsmetoderna i Sverige idag; mobilt BankID som inloggning och identifiering av användare. 

Bild_2_bank _idBild_2_bank _id

Även i valet av betallösning var enkelheten den största utmaningen. Det skulle vara enklare att betala för en uthyrning via appen än sköta betalningen på annat sätt parterna emellan. Viktigt var att betalningen skulle vara en naturligt integrerad del av hyrflödet i appen. Den nytänkande betalleverantören Stripe blev lösningen på utmaningen.

Bild_3_IkonerBild_3_Ikoner

Sammantaget lanserade Cloud Nine en app byggd på avancerade tekniska lösningar, men som gav användarna en tydlig, enkel och trygg upplevelse. Tjänsten fick ett mycket positivt mottagande och appen fortsätter att förbättras kontinuerligt. I oktober 2016 blev Hygglo-appen en av finalisterna till det prestigefyllda InUse Awards, som premierar lösningar med hög användarvänlighet.

“Hygglo lanserades i Stockholm i juni 2016 och blev Sveriges största hyrprylsfirma redan under augusti 2016. Att appen är enkel och intuitiv är något vi ofta får höra från våra användare och det har vi samarbetet med Cloud Nine att tacka för. “ Ola Degerfors, VD Hygglo.

Bild_4_SiteBild_4_Site

Vill du veta mer hur vi förbättrar våra kunders digitala närvaro?

Kontakta Alexander Kafkaletos via alexander.kafkaletos@cloudnine.se eller +46 70 065 49 00. Du kan självklart också lämna dina uppgifter nedan så tar vi kontakt med dig så snart som möjligt.