28 augusti, 2014

Klicka här så får du läsa något intressant!

Facebook har på sin blogg beskrivit hur de nu aktivt kommer motverka "klickfiske" bland sponsrade inlägg. Det intressanta är hur de kollar värdet på inlägg, särskilt den typ som innehåller en länk till något intressant på övriga webben, som ju är jättevanligt på Facebook, Pinterest, google+ och Twitter. Facebook mäter hur länge besökaren ägnar sig åt det länkade innehållet – och premierar det som fångar intresset längst – innan man återvänder till nyhetsflödet – med högre rank/placering. På så sätt hoppas man sålla bort de värsta länkfiskarna. Man ger också pluspoäng till dem som tar med lite av "målsidans" innehåll i tipset, så besökaren vet på förhand att det är intressant och relevant.

Länkfiske på Facebook

Om vi tar lärdom av detta för att utvärdera en vanlig startsida (med puffar till egna undersidor), så borde vi alltid kolla hur länge besökaren tillbringar på den sida puffen leder till innan hen navigerar tillbaka eller vidare och på så sätt optimera innehållet för alla målgrupper vi vill nå. Därigenom maximerar vi relevansen hos startsidan och undviker onödiga utflykter för besökaren.

/David