3 maj, 2016

Bottar – stöd i affären eller tillfällig fluga?

Vi har haft mer eller mindre fungerande bottar runt oss i årtionden. Vi har hittat dem i allt mellan automatiska rösttjänster till motspelare i våra favoritspel. Trots att fenomenet är allt annat än nytt har de på senare tid fått ett starkt medialt uppsving. Det nyväckta intresset stavas Facebook. Facebook meddelande nyligen att Messenger-appen, med sina 900 miljoner användare, nu tillåter företag att utveckla automatiserad kundsupport, e-handelsvägledning och andra interaktiva upplevelser genom chat-bottar.

Hur fungerar det?

Som användare lägger du till chat-bottar på ungefär samma sätt som du lägger till kontakter i Messenger-appen. Bottarna hamnar dessutom i den vanliga kontaktlistan. Tanken är att du nu ska ha snabb och smidig tillgång till digitala hjälpredor som kan hjälpa dig med allt från att köpabiobiljetter till att boka taxi.

“Vi tycker att du borde kunna skicka ett sms till ett företag precis som du skulle till en kompis och få ett snabbt svar” säger Mark Zuckerberg.

Vad är vinsten för dig som företag?

Det brukar vara en god idé att befinna sig där ens kunder är, och om det är någonstans folkbefinner så är det på Facebook; ca 70 % av Sveriges internetanvändare använder idag tjänsten. Med en chat-bot i Messenger kan du med andra ord exempelvis avlasta kundtjänst eller öka affären utan att behöva introducera en ny kanal för användaren. Huruvida chat-bots i Facebook Messenger blir succé eller 2010-talets svar på 90-talets parodiserade tågboknings-rösttjänster återstår att se.

På Cloud Nine är vi försiktigt positiva och har redan börjat fundera på hur chat-bottar kan hjälpa våra kunder. Kontakta oss gärna på kontakt@cloudnine.se för att veta mer!