17 maj, 2016

Att välja plattform för ditt webbprojekt

Ett av de första stegen som tas i många webbprojekt är att man väljer vilket CMS eller vilken e-handelsplattform man vill basera sin nya webbplats på. I vissa fall kan man ha uppenbara skäl till att välja plattformen först, t.ex. om alla redaktörer sedan tidigare är bekanta med ett specifikt CMS eller om man har investerat ekonomiskt i en viss plattform sedan tidigare. I de allra flesta fall bör man dock först gå igenom en förstudie för att komma fram till exakt vad som ska tas fram, för att sedan baserat på det välja vilken plattform man ska använda.

Läs hela posten

3 maj, 2016

Bottar – stöd i affären eller tillfällig fluga?

Vi har haft mer eller mindre fungerande bottar runt oss i årtionden. Vi har hittat dem i allt mellan automatiska rösttjänster till motspelare i våra favoritspel. Trots att fenomenet är allt annat än nytt har de på senare tid fått ett starkt medialt uppsving. Det nyväckta intresset stavas Facebook. Facebook meddelande nyligen att Messenger-appen, med sina 900 miljoner användare, nu tillåter företag att utveckla automatiserad kundsupport, e-handelsvägledning och andra interaktiva upplevelser genom chat-bottar.

Läs hela posten

5 april, 2016

Ökad affärsnytta med e-handelsapp och moderna betallösningar

Mobilen är en viktig kanal för e-handel och gränserna mellan den fysiska och digitala handeln suddas ut allt mer. Under 2015 utgjorde e-handeln 6,9 procent av den totala detaljhandeln i Sverige vilket motsvarar 50,1 miljarder kronor. Enligt e-barometern (Q4 2015) använde hela 71 % av svenskarna en mobil i inköpsprocessen. Parallellt når vi hela tiden nya tekniska landvinningar inom mobila lösningar, vilket möjliggör en allt bättre kundupplevelse på mobilen.

Läs hela posten

9 mars, 2016

Cloud Nine satsar ännu mer på webbanalys

”Att få information från nätet är som att ta en drink från en brandslang” - Mitchell Kapor

Det är lätt att drunkna i mängden datarelaterat innehåll och de flesta inser nog att informationsmängden bara kommer fortsätta öka. Vi vill visa hur vi på Cloud Nine ser på datahantering och vad vi har att erbjuda inom området.

Läs hela posten

9 mars, 2016

Fundraising i digitala kanaler

Att arbeta med välgörenhetsinsamling i sociala kanaler kräver en fin balans mellan att presentera precis rätt mängd information och att tala till besökarnas lojalitet i lagom fördelning i egen, köpt och förtjänad kanal. Det är en av de svåraste utmaningar som finns, just för att nyhetsvärdet i det man gör lätt glider längre och längre ner på engagemangsskalan med tiden.

Läs hela posten